”Har du en KRAM-venlig livsstil, kan du i gennemsnit regne med at leve 14 år længere end ellers. Og du lever ikke bare længere, du lever også længere uden sygdom," fortæller Bente Klarlund i bogen. Foto: Gyldendal

Bente Klarlund: Sådan bliver du yngre med årene

BØGER. ”Ungdommens kilde er fundet! Den består af forskningsbaserede livsstilsråd, der styrker den fysiske og mentale sundhed,” skriver overlæge og professor Bente Klarlund Pedersen i ny, motiverende bog om at blive yngre med årene.

At man kan blive yngre med årene er ifølge Bente Klarlund Pedersen et videnskabeligt faktum, som hun har forsøgt at afdække og popularisere i sin bog "Yngre med årene - Sundhedsbogen, der giver dig mindre sygdom et længere liv, med flere gode år."

”Du kan vælge en livsstil, hvor dine celler og dermed din krop i biologisk forstand bliver yngre. Din faktiske alder stiger, mens du fysiologisk bliver yngre. Du bestemmer selv, i et vist omfang, om du vil dø som en rask 90-årig eller som en syg 80-årig. Spørgsmålet er hvordan. I denne bog giver jeg mit bud på, hvordan du skal leve, hvis du vil være stærk gennem hele livet og leve længe uden alvorlig sygdom,” skriver Klarlund Pedersen, som dog også påpeger, at ikke al sygdom kan holdes for døren med den blotte vilje og rette sundhedsadfærd:

”Megen sygdom er simpelthen sort uheld. Sunde, slanke ikkerygere, der dyrker sport og kun drikker moderate mængder alkohol, kan blive ramt af kræft. Det er uretfærdigt, men det ændrer ikke ved, at du selv kan være med til at nedsætte din risiko for alvorlig sygdom og øge din sandsynlighed for et langt liv uden skranten.”

Men ser man bort fra disse ’uretfærdige’ benspænd, så mener forfatteren, at hun i sin videnskabelige jagt på ’livets eliksir, der skænker drikkeren evig ungdom og et langt liv, har fundet frem til en række komponenter til denne drik, som hun således deler gavmildt ud af i sin bog på letforståelig og til tider ganske underholdende vis:

”Ungdommens kilde er fundet og består af en række forskningsbaserede livsstilsråd, der styrker den fysiske og den mentale sundhed. Det handler om sund kost, absolut ingen tobak, vin i moderate mængder og rigeligt med bevægelse og søvn. Desuden skal vi undgå unødig bekymring og have fokus på det, der giver mening. Det handler derfor også om familie og venner, optimisme, at tro på noget og opleve noget, der begejstrer.,” skriver Klarlund Pedersen, der også benytter lejligheden til at advare mod fake news som for eksempel kosttilskud og anti-aldringsmedicin.

”Kendisser når ud til ufattelig mange mennesker. Min ambition med denne bog er, at videnskabens stemme skal overdøve og trumfe den kommercielle og poppede sundhedsindustri og bidrage til, at du lever godt og længe uden at smide penge ud ad vinduet til virkningsløse, potentielt farlige produkter.”

Og ønsker man at gøre, hvad man selv kan for at leve længe, ungt og uden alvorlige sygdomme,  så kommer man ifølge Bente Klarlund Pedersens dykken ned i sundhedsvidenskaben ikke uden om at skulle anskaffe sig en KRAM-venlig livsstil – sund kost, 0 rygning, moderat alkoholindtag og jævnlig motion. Også selv om denne livsstil kan forekomme at være et hårdere arbejde, end hvad hvad man finder af råd i, hvad hun betegner som ’den trylleverden, man finder i kendissernes helseunivers. ”

Men hårdt eller ej. En KRAM-venlig livsstil giver til gengæld pote i videnskabelig forstand: ”Har du en KRAM-venlig livsstil, kan du i gennemsnit regne med at leve 14 år længere end ellers. Og du lever ikke bare længere, du lever også længere uden sygdom. Personer, der starter på en sund livsstil, når de er 50 år, er i gennemsnit sygdomsfri til langt ind i firserne, mens dem med usund livsstil får mindst én alvorlig sygdom, når de er i starten af halvfjerdserne,” anfører hun, der dog tilføjer endnu nogle ingredienser i sin trylledrik:

”Kaffe, søvn, sex, børn, venner, optimisme, forfængelighed, frivillighed og ærefrygt er andre vigtige komponenter. Men det er nødvendigt at drikke denne livets eliksir regelmæssigt, hvis du vil kandidere til evig ungdom.”

For at forstå, hvorfor der er forskel på, hvor hurtigt vi ældes, er man ifølge Bente Klarlund Pedersen nødt til at kende videnskaben bag telomererne, der som plastik-dupperne på vores snørebånd sidder som små forlængelser for enden af vores kromosomer. Og det er vi nødt til, for det er den måde, vi lever vores liv på, som fortæller vores telomerer, om de skal skrue op for den hastighed, hvormed vores celler ældes, eller det modsatte:

”Hver gang en celle deler sig, ryger der et stykke telomer. Børn har lange telomerer, mens gamle mennesker har korte telomerer. Når telomererne får en kritisk kort længde, så stopper festen, og cellen dør. Vores celler er udstyret med et klippekort, hvor der for hver celledeling ryger et klip fra kromosomenden. På et tidspunkt er klippekortet brugt, og så vil cellen aldrig kunne dele sig mere. Men vores livsstil kan påvirke telomererne, så cellerne deler sig langsommere”.

Bente Klarlund Pedersen har med "Yngre med årene" begået en rigtig god og inspirerende bog, som kan være af værdi for alle, der interesserer sig for at leve sundt og ønsker at gøre noget for at forsøge at opnå et langt liv uden for megen alvorlig sygdom uanset alder. Ligesom hun også har et godt øje for, at en sund livsstil er ikke et mål i sig selv, men i højere grad er vejen af hvilken, at man kan skabe sig de muligheder for at udfolde sit liv, som en sund krop ofte er ikke så lidt af en forudsætning for.

Når Bente Klarlund Pedersen spørger sin læser, hvorvidt man helst vil dø som en rask 90-årig eller som en syg 80-årig, forstår man, at man faktisk står overfor et valg, som ingen andre kan træffe end én selv, og bogens styrke er, at hun tager læseren i hånden og vejleder til, hvordan man kan gøre dette uden de store økonomiske og tidsmæssige investeringer selv i en travl hverdag fuld af usunde vaner.

Det er i det hele taget tankevækkende, hvor mange leveår og ikke mindst hvor meget bedre livskvalitet en meget stor portion danskere ville kunne opnå ved simpelthen bare at gøre, som hun siger. Rygere og alkoholikere skal givetvis have noget ekstra hjælp for at komme med på vognen, men ellers forekommer det at følge hendes videnskabeligt baserede råd, hvoraf få vil komme bag på nogen, bare som ren og skær sund fornuft.

Så trænger man selv eller nogen man kender til mere indsigt eller måske bare det sidste motiverende spark til at komme i gang med nogle nye sundhedsvaner, så er "Yngre med årene" et rigtigt godt bud, for bogen er opildnende, og saglig-faglig, evidensbåren og munter pædagogisk på én og samme gang.

 

Bente Klarlund Pedersens 10 mest basale råd, hvis du vil øge sandsynligheden for at få et langt liv med færre skranteår:

  • Drop tobak i enhver form. 

  • Dyrk motion mindst 30 minutter hver dag og gerne mere. Få pulsen op mindst to gange om ugen. 

  • Spis først, når du er sulten. Spis varieret, mest grønt, og ikke for meget. 

  • Drik vin i moderate mængder, fordelt over hele ugen. 

  • Minimér din udsættelse for støj og forurening. 

  • Tag vare på din mentale sundhed. Vær optimistisk og undgå unødig bekymring. 

  • Sov rigeligt, mindst syv timer i døgnet. 

  • Tro på noget. Oplev ærefrygt. 

  • Gør noget meningsfyldt for dig selv eller andre. 

  • Dyrk familie og venner. Og sæt dem gerne i kalenderen. 


 

Bent Klarlund: Yngre med årene - Sundhedsbogen der giver dig mindre sygdom et længere liv med flere gode år, Gyldendals forlag, bogen udkommer d. 25. september og koster 224,95 kroner

Emner: sundhedspolitisk

Del artiklen med dine venner