Har du symptomer på coronavirus? Sådan passer du på dine lunger

Hvis du oplever symptomer på coronavirus, så får du her nogle gode råd til, hvordan du passer på dine lunger.

Hvis du oplever symptomer på coronavirus, kan du gøre tre nemme ting for at passe på dine lunger, fortæller fysioterapeut ved Aarhus Universitetshospital, Camilla Pedersen, på hospitalets Facebook-side.

Camilla Pedersen.

Coronavirus er en familie af virus, der kan være årsag til milde forkølelser, men også til alvorlige infektioner i luftvejene.

Man udvikler symptomer mellem 2 og 12 dage fra, at man har været udsat for smitte, og de fleste får symptomer efter 5-7 dage. De typiske symptomer ved begyndende og mild sygdom ligner almindelige symptomer på influenza og anden øvre luftvejsinfektion med ondt i halsen, sygdomsfølelse, muskelsmerter, tør hoste og feber. Nogle kan også opleve at få hovedpine, kvalme, diarré og muligvis andre symptomer.

Sådanne milde symptomer på COVID-19 vil man ofte ikke kunne skelne fra en forkølelse eller en influenza, som skyldes noget andet end ny coronavirus.

Nogle personer udvikler mere svær sygdom efter fire til syv dage med forværring af hoste, stigende feber og begyndende åndenød, og nogle udvikler lungebetændelse, som kan blive så svær, at man skal indlægges.

Hvis du er én af dem, der oplever symptomer på coronavirus, er der fortsat meget, du kan gøre for at passe på dine lunger, som er det, der bliver hårdest ramt, når man har fået konstateret coronavirus, siger Camilla Pedersen. Hun giver tre råd:

1. Kom ud af din seng

Når du sætter dig op, ændrer det markant på den mængde luft, der kommer ned i dine lunger. Det modvirker, at der sker sammenfald af dit lungevæv. Det er vigtigt at sidde op minimum 20 minutter af gangen og gerne flere gange dagligt.

2. Træk vejret dybt

Når du trækker vejret dybt, hjælper det dine lunger til at fylde sig godt ud. På den måde modvirker du sammenfald af lungevæv. Du skal forestille dig, at du trækker vejet helt ned i maven, så maven udvider sig, når du trækker vejret ind. Læg evt. en hånd på maven, så du kan mærke, at den udvider sig.

Du skal tage 10-20 dybe indåndinger i timen.

3. Hvis du har slim

Du renser dine lunger, når du hoster slim op. Det kan være hårdt at hoste, og det er derfor en fordel, at du støder, inden du hoster. Du støder ved at tage en indånding og ånd langsomt ud med med 0-formet mund. Du skal forestille dig, at du ånder på en kold rude eller skal pudse dine briller.

Stød to til tre gange og slut af med et hårdt og kraftigt host for at få eventuel slim op.

Ring til lægen

HUSK: Hvis du har problemer med vejrtrækningen, forværring af symptomer eller er syg over flere dage, skal du ringe til lægen. Det er vigtigt, at du ringer først og ikke møder op i venteværelset, da du kan smitte andre.

Alternativt kan du ringe til myndighedernes corona hotline på 70 20 02 33.

Emner: sundhedspolitisk

Del artiklen med dine venner