For lidt søvn forbundet med teenagerdepression

Teenagere, der sover dårligt og for lidt, har øget risiko for mentale problemer senere i livet - især i form af depression, men også angst.

Det viser en ny undersøgelse fra University of Reading, og Goldsmiths og Flinders Universiteter, hvor forskere har analyseret svar fra 4.790 deltagere, der er blevet fulgt siden fødslen i 1991-1992.

Forskerne har spurgt ind til søvn og symptomer på depression eller angst med mellemrum fra deltagernes var 15 år indtil 24 år.

Forskerne spurgte deltagerne hvor længe de sov og om søvnkvaliteten - og resultaterne viste, at teenagere med depression både oplevede en dårlig søvnkvalitet og sov for lidt, mens teenagere med angst kun havde dårligere søvnkvalitet end de 4.658 uden mentale diagnoser.

"Denne seneste undersøgelse er endnu et bevis på, at der er en signifikant forbindelse mellem søvn og mentalt helbred for teenagere. Den fremhæver, at de unge, der har oplevet depression og angst, overvældende havde oplevet dårlig søvn i deres teenageår," siger dr. Faith Orchard, lektor i klinisk psykologi ved University of Reading.

"Det kan bemærkes, at forskellen i gennemsnitlig søvnmængde mellem dem, der oplevede depression sammenlignet med andre deltagere svarer til at falde i søvn 30 minutter senere hver nat."

Teenagerne blev bedt om at selvrapportere om søvnkvalitet og -mængde, og forskerne fandt, at kontrolgruppen af ​​teenagere i gennemsnit fik omkring otte timers søvn om natten på skoledage og lidt over ni og en halv timers søvn i weekenderne.

De depressive unge fik til gengæld mindre end syv og en halv times søvn på hverdage og lidt over ni timers søvn i weekenderne.

En forskel på tre en halv times søvn om ugen.

Forskerne bemærker, at selv om dataene var baseret på selvrapportering af søvn og derfor mindre nøjagtige, var omfanget af værre søvnkvalitet og søvnmængde stadig betydelig.

”Det vi kan konstatere er, at forholdet mellem søvn og mentalt helbred for teenagere er en dobbeltsporet vej. Samtidig med at dårligere søvnvaner er forbundet med værre mentalt helbred, betyder det også at en bedre og længere søvn kan have stor indflydelse på velbefindende hos unge med depression og angst," siger dr. Orchard.

Del artiklen med dine venner