En god søvn er lige så afgørende for at du trives og har det godt som sund kost og motion, især, når du er gravid.

For lidt søvn øger din risiko for graviditets-diabetes

Flere studier viser, at din risiko for at udvikle sukkersyge som gravid er større, hvis du sover for lidt, for meget eller for dårligt.

Overlæge fra Dansk Center for Søvnmedicin og klinisk lektor fra Syddansk Universitet har gode råd til både gravide og fagfolk.

Man bliver vækket af sin egen snorken, hævede fødder og fingre, der snurrer. Og det er noget bøvl at få vendt den tunge mave rundt i sengen. Søvn og gravitet er ofte ikke nogen nem kombination. Men både for lidt søvn, for meget søvn og søvn af dårlig kvalitet øger risikoen for, at du som gravid udvikler graviditetssukkersyge. Det viser flere videnskabelige studier.

Senest har forskere fra Singapore undersøgt 686 gravide. Forskerne fandt ud af, at der var flest med graviditetsdiabetes blandt dem, der sov mindre end seks timer om natten, og færrest blandt dem, der sov syv til otte timer om natten. I december 2016 viste et studie desuden, at mere end 10 timers nattesøvn også øger risikoen for graviditetssukkersyge.

”Det er interessante resultater, fordi det kan give os nogle nye behandlingsmuligheder,” lyder reaktionen fra Philip Tønnesen, der er overlæge ved Dansk Center for Søvnmedicin.

”Det interessante her er, at hvis dem, der sov for lidt, tager nogle lure i løbet af dagen, så falder deres risiko for sukkersyge igen – de kan altså indhente det tabte,” siger han 

Det kan du selv gøre

Manglende søvn eller dårlig søvnkvalitet, hvor man ikke vågner udhvilet op, selvom man har sovet syv til otte timer, er et udbredt problem herhjemme, fortæller Philip Tønnesen. Han tilføjer, at alle – og i særdeleshed gravide med søvnbesvær – kan have gavn af at læse Psykiatrifondens 10 gode råd til en bedre nattesøvn, hvor det blandt andet anbefales, at man sover i et mørkt, stille og køligt soveværelse og undgår kaffe efter klokken 16.00.

Selvom for lidt eller for dårlig søvn øger risikoen for graviditetssukkersyge, er sovepiller ikke en løsning, understreger Philip Tønnesen.

”Dem skal man holde sig fra – især som gravid. For virkningen er ganske kortvarig og afhængigheden stor. Det er adfærdsændringer, der er vigtige, hvis man skal opnå en god nattesøvn,” siger han og fortsætter:

”Sover den gravide derimod for meget, kunne man forestille sig, at hun er for inaktiv, dyrker for lidt motion og tager for meget på, hvilket i sig selv øger risikoen for sukkersyge. Da vil anbefalingen være at forkorte nattesøvnen og få noget mere motion,” siger han.

Mere fokus på søvn

For Philip Tønnesen at se er der desuden god grund til, at læger og jordemødre har mere fokus på de gravides nattesøvn.

”Undersøgelserne viser en markant risikoforøgelse for svangerskabsdiabetes. Rådet til dem, der sover for lidt, kunne være at tage en lur i løbet af dagen, og til dem, der sover meget, at sove mindre og være mere aktive. Dermed kunne man forestille sig, at man kunne reducere sukkersygen,” siger han.

På Syddansk Universitet er Dorte Møller Jensen enig i, at forskningsresultaterne bør give jordemødre og læger stof til eftertanke.

Herhjemme får tre til fire procent af alle gravide konstateret svangerskabsdiabetes, og halvdelen af dem udvikler type-2 diabetes i løbet af de første 10 år efter graviditeten. Og idet svangerskabsdiabetes kan være ensbetydende med, at barnet er i risiko for at blive overvægtigt og udvikle diabetes, og at moderen er i risiko for fødselskomplikation og svangerskabsforgiftning, er der god grund til, at fagfolk har mere fokus på de gravides søvn.

”Den primære behandling er kost- og motionsråd, der skal holde blodsukkeret stabilt, og hvis det ikke er nok, gives der insulin. Søvnen er ikke noget, vi har meget fokus på i dag, men det bør vi nok have. Det er helt sikkert. For søvnen er noget, vi potentielt kan ændre. Alt, hvad der kan være modificerbart, er da virkelig interessant,” siger Dorte Møller Jensen.

Emner: graviditetdiabetes

Del artiklen med dine venner